We zijn toch niet vastgeroest?

Door Gert Vasse
op 08 July 2022

De hypotheekmarkt draaide het afgelopen jaar op volle toeren. Er werd massaal overgesloten om optimaal gebruik te maken van de rentebodem. Ook zet de verduurzaming echt door, wat het voor veel mensen het juiste moment maakt om daar werk van te gaan maken. Mooie tijden voor adviserend en hypotheekverstrekkend Nederland. Of toch niet?

Gert Vasse schreef er een blog over. Dit blog verscheen eerder op de website van VVP en in VVP Special Digitale Innovatie 2022.

Ik proef toch nog veel frustraties en uitdagingen in de hypotheekmarkt. Om er maar eens één te noemen: waarom moet het gemiddeld meer dan een maand duren om na de hypotheekaanvraag tot een bindend aanbod te komen? Terwijl de adviseur op het moment van de hypotheekaanvraag meestal het dossier al compleet heeft. Eerlijk gezegd bekruipt me dan wel eens het gevoel dat we zijn vastgeroest in processen en kaders en het allemaal maar schoorvoetend accepteren.

"De klant verdient beter, toch?"

Niets is zo vervelend om als adviseur meerdere malen contact op te moeten nemen met de klant om een extra stuk of extra informatie op te vragen. Omdat het vóór het adviesgesprek meestal niet duidelijk is bij welke geldverstrekker de hypotheekaanvraag gedaan zal worden, vragen veel adviseurs direct zoveel mogelijk gegevens en documenten op bij de klant.

Zo’n dossier bestaat dus vaak uit een combinatie van documenten, brondata en klantwensen. Dat is sowieso handig om een volledig beeld te hebben en een goed advies te kunnen geven inclusief de diverse scenario’s bij onvoorziene omstandigheden.

En bij de hypotheekaanvraag heb je dan alles paraat, mocht dat nodig zijn voor de beoordeling van het dossier. Want de ene hypotheekverstrekker vraagt nu eenmaal meer bewijs op dan de andere. En de een maakt al wel optimaal gebruik van de beschikbare brondata en de ander nog helemaal niet of nauwelijks.

De adviseur heeft het dossier al compleet

Als het dossier dus bij de hypotheekaanvraag al compleet is, waarom dan gemiddeld een maand een frustrerend administratief proces in gaan? Het dossier is zorgvuldig samengesteld door een vergunningplichtige adviseur. Zeker, deze mag en kan inderdaad niet de rol van de hypotheekverstrekker vervullen. Want die heeft een eigen verantwoordelijkheid en bepaalt uiteraard zelf het kredietrisico binnen de beschikbare kaders. Maar als de hypotheekacceptant, ook een professional, een half uur meekijkt in het volledige dossier van de adviseur, dan zou op basis daarvan theoretisch gezien best een principe-akkoord gegeven kunnen worden.

Als de acceptant dat groene licht heeft gegeven, is het enkel nog een kwestie van het benodigde bewijs overhalen naar de systemen van de hypotheekverstrekker. De infrastructuur om dat benodigde bewijs op basis van dataminimalisatie uit te wisselen ligt er namelijk al. Via HDN en de Brondata Service kunnen veilig en snel brondata en documenten uitgewisseld worden.

Slaaf van wet- en regelgeving?

Het lijkt zo mooi: de adviseur rondt het adviesgesprek af en komt met de klant tot de conclusie dat inderdaad hypotheekverstrekker X de best matchende partij is. De adviseur kijkt in de online agenda bij die hypotheekverstrekker en ziet dat acceptant Y vrijdag om 15:00 uur de aanvraag en het dossier kan beoordelen. De adviseur stuurt de aanvraag vast naar hypotheekverstrekker X. Vrijdag om 15:00 uur kijkt de acceptant mee in de aanvraag en het dossier. Er zijn wat vragen maar die kunnen gelijk worden beantwoord met onderbouwde informatie uit dat dossier. De acceptant geeft groen licht en haalt de vereiste bewijsstukken over naar de eigen omgeving/administratie. Vrijdag om 17:00 uur ontvangt de adviseur het bindend aanbod, en verstrekt deze aan de klant met het goede nieuws dat het rond is. Prettig weekeinde!

De praktijk is dat we, gestuurd vanuit wet- en regelgeving, het proces opgeknipt hebben in een rente aanbod en vervolgens na aanlevering van de benodigde bewijsstukken een bindend aanbod verstrekken als de beoordeling afgerond is. De praktijk is ook dat we los van de wachttijd op zo’n aanbod, diverse contact- en aanlevermomenten hebben met daarmee gepaard gaande wachtrijen. Maar is dat nu echt nog nodig anno 2022? Hebben de innovaties meer tijd nodig of kunnen we beter ook de bestaande processen en kaders eens goed herzien?

Eén ding is zeker: er is nog veel onbenut potentieel voor innovaties zoals het gebruik van brondata. Laten we in ieder geval zorgen dat we niet vastroesten in oude denkpatronen en kaders. De klant verdient dat, toch?

 


 

Vraag jij je weleens af hoever de hypotheekmarkt is met brondata?

Je bent niet de enige. Wij gingen op zoek naar het antwoord en ondervroegen 333 respondenten bij hypotheekverstrekkers en –adviseurs.

De antwoorden hebben we verwerkt en het Brondata Monitor Eindrapport delen we graag met je. 

 

Brondata Monitor Eindrapport - Het gebruik van brondata in de hypotheeksector

 

, , ,