Wat is digitale identiteit en hoe check je die van je klanten?

Door Ilyan Tonneman
op 21 September 2021

Banken en hypotheekverstrekkers zijn verplicht om de identiteit van hun klanten te controleren. Dit geldt tijdens de onboarding van nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Maar wat betekent identiteit in deze context? Wat verstaan we onder digitale identiteit? En hoe controleer je die van je klanten op een veilige en eenvoudige manier? Ilyan Tonneman, productspecialist bij Ockto, legt uit.

 

Digitale identiteit

Velen van ons beschouwen onze officiële identiteitsdocumenten als vanzelfsprekend, maar in sommige delen van de wereld is het idee van een identiteit een luxe. Identiteit is de fundamentele sleutel die de mogelijkheid ontgrendelt om een ​​bankrekening te openen, te stemmen, te rijden, een baan te beginnen, medische en overheidsdiensten te ontvangen, in een vliegtuig te vliegen en zelfs producten en diensten te kopen. Een digitale identiteit is een gemakkelijke manier om dit te doen en is voor ongeveer een miljard mensen die geen identiteitsbewijs hebben de manier om daadwerkelijk een bruikbaar identiteitsbewijs te hebben. Voor velen is een digitale identiteit daarmee ook de eerste stap om toegang te krijgen tot financiële basisdiensten.  

Maar wat is nu een digitale identiteit? Technisch gezien definieert de ISO/IEC 24760-1-standaard identiteit als een "set van attributen die verband houden met een entiteit". Kortom, een digitale identiteit bepaalt welke set digitale attributen aan een entiteit moet worden toegeschreven. Bij Ockto beschrijven we een digitale identiteit als een set geverifieerde attributen dat afkomstig is uit meerdere gegevensbronnen met het doel om de identiteit van een persoon op unieke wijze te kunnen bewijzen, online of offline, nu of later met een mobiel apparaat.

 

Digitale identiteitsoplossingen

De wereld wordt steeds digitaler en er is steeds meer behoefte aan digitale identiteitsoplossingen die net zo veilig, beveiligd en betrouwbaar werken als face-to-face klantidentificatie dat doet. In de wereld van hypotheekverstrekkers en banken is dit thema extra relevant, omdat zij wettelijk verplicht zijn te weten wie hun klanten zijn. De AML-wetgeving (ook wel bekend als de Wwft en Sanctiewet) dicteert dat financiële dienstverleners checken of klanten bij onboarding zijn wie zij zeggen dat ze zijn, een procedure die iedere vijf jaar bij bestaande klanten moet worden herhaald. Hiervoor ontwikkelen financiële dienstverleners Know Your Customer programma’s: checks waarmee fraude kan worden voorkomen of opgespoord, en in het ergste geval: terrorisme.  

 

Hoewel Know Your Customer bovenaan de prioriteitenlijst staat, verschuift het thema “klantidentificatie” momenteel naar een breder ecosysteem waarin het verrijken van vertrouwde of verifieerbare data over de klant centraal staat. Immers, hoe meer je over je klanten weet, hoe beter je jouw producten en diensten op hen kan aanpassen. Een manier om klantdata te verrijken is bijvoorbeeld het checken van iemands woonsituatie: is iemand nog samen met een partner en zo nee, kan je als bank of hypotheekverstrekker iets doen om de maandlasten naar beneden aan te passen? Door deze proactieve houding vergroot je het vertrouwen van klanten in jouw organisatie, een steeds belangrijkere pijler van financiële dienstverleners.

 

Hoe controleer je iemands digitale identiteit?

Er is in de financiële sector dus een toenemende behoefte aan digitale identiteitsoplossingen én aan de verrijking van klantdata. De logische vraag is hier: hoe regel je dit veilig en effectief? Bij het bepalen van een digitale identiteit is er is niet één usecase, dus is er ook niet één antwoord. In dit tijdperk van big data wordt er veel informatie verzameld over mensen en hun (digitale) activiteiten. Zo is er informatie op te halen bij het UWV, de Belastingdienst, Mijnpensioenoverzicht en MijnOverheid. Welke dataset is het meest effectief om vertrouwen op te bouwen bij de klant? Welke dataset biedt de meeste zekerheid en beschermt persoonlijk identificeerbare informatie (PII)? Levert effectieve niveaus van risicobeperking? Biedt een naadloze onboarding-ervaring? Om de juiste niveaus van vertrouwen en zekerheid te bieden voor veilig zakendoen, moet een digitale identiteitsoplossing meerdere vragen kunnen beantwoorden.

 

De toekomst van digitale identiteitsoplossingen

Zie een digitale identiteit dus als een marktplaats van honderden gegevensattributen, verificatieprocessen en tools die zouden moeten samenwerken om te identificeren 'wie' een persoon is, ongeacht zijn unieke set identiteitskenmerken en risicoprofiel. Koppel die bronnen aan elkaar en je creëert iets unieks. De belofte van digitale identiteit is er een die gemakkelijk te gebruiken is, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Het is veilig en geeft alleen legitieme gebruikers toegang tot de specifieke service. Het zorgt voor naleving. Het bouwt online vertrouwen op, over de hele wereld. Het goede nieuws is dat deze ideale staat van digitale identiteit dichterbij is dan je misschien denkt. Slimme bedrijven als Ockto bouwen het nu. Binnenkort hebben alle wereldburgers toegang tot digitale identiteit en kunnen we allemaal profiteren van alle kansen die de toekomst biedt.

 

De integrale aanpak van klantbeheer- gratis quick guide

Wil je weten hoe een digitale identiteit helpt bij een integrale aanpak van klantbeheer én hoe je als bank of hypotheekverstrekker voldoet aan alle eisen van de AML-wetgeving? Download dan onze gratis checklist. Door de vijf controles in de checklist eens per vijf jaar digitaal uit te voeren (bij klanten met een laag KYC-risico), voldoe je ruimschoots aan de geldende wetgeving en zorgplicht en zorg je voor een verbeterde klantrelatie.

 

Know Your Customer 2.0 voor de hypotheeksector - gratis quick guide downloaden